Parowy trawler burtowy typu B-10
W dniu 19 października 1947 r. powołano Przedsiębiorstwo Państwowe Stocznia Gdańska. Pierwszymi seryjnymi jednostkami budowanymi w Stoczni Gdańskiej były drewniane kutry rybackie typu MIR-20 dla
W dniu 19 października 1947 r. powołano Przedsiębiorstwo Państwowe Stocznia Gdańska. Pierwszymi seryjnymi jednostkami budowanymi w Stoczni Gdańskiej były drewniane kutry rybackie typu MIR-20 dla
“Uciekający z Gdańska faszyści umyślnie zniszczyli tutejsze stocznie, aby tylko nie dostały się one w ręce Polaków. Po bohaterskim wyzwoleniu Gdańska przez Armię Czerwoną, polscy okrętowcy zastali w tym miejscu jedynie pogorzelisko i ruiny.” Czy naprawdę było tak, jak przez lata utrzymywała komunistyczna propaganda? Oto jak faktycznie wyglądał koniec drugiej wojny światowej dla gdańskiego przemysłu okrętowego.
Tereny stoczniowe w Gdańsku cieczą się niezmiennie zainteresowaniem wśród turystów już od połowy XIX wieku. W jaki sposób wyglądały odwiedziny Stoczni Gdańskiej w dwudziestoleciu międzywojennym? Oto najciekawsze obrazki literackie z epoki wraz z małym uzupełnieniem.
Przez wiele lat działalności stoczni wejście na ten wyjątkowy teren przemysłowy było utrudnione. Przed I wojną światową odwiedziny Stoczni Cesarskiej wyróżniały się jednak pod kilkoma względami.
Przez 170 lat nowoczesnej produkcji okrętowej w porcie gdańskim zmieniała się zarówno technologia budowy, wygląd, jak i zastosowanie powstających tu jednostek. Oto krótka lista najważniejszych jednostek, jakie powstały w gdańskich stoczniach od połowy XIX do połowy XX wieku.
Tak jak nie wszystkie materiały potrzebne do budowy statków powstają w stoczni, tak samo nie wszystkie produkty powstające w gdańskich stoczniach związane były bezpośrednio z okrętownictwem.
Krótki materiał o międzywojennej międzynarodowej spółce akcyjnej, której częścią była stocznia Danziger Werft.
Krótki materiał o początkach zakładów Ferdynanda Schichaua w Elblągu, założeniu filialnej Stoczni Schichaua w Gdańsku oraz jej losach i likwidacji.
Mianem gdańskiej szkuty konnej nazywa się nowożytny środek transportu łączący miasto Gdańsk z regionem ujścia Wisły, uruchomiony w końcu XVII wieku na wzór niderlandzkich Trekschuit. Szkuta konna działała następnie przez cały XVIII wiek, aż do połowy XIX wieku, kiedy została wyparta przez konkurencyjne i nowocześniejsze parowce pasażerskie.
Rola Gdańska w Związku Hanzeatyckim zawarta na tle dziejów Bałtyku, jego handlu, gospodarki i kultury.
Jednym z najciekawszych okresów przedwojennej historii przemysłu stoczniowego w Gdańsku jest dekada lat 60. XIX wieku, a dokładniej lata 1857-1873. Ówczesne pojawienie się nowych tendencji w technologii produkcji okrętowej, szybki rozwój portu gdańskiego oraz szczególnie zmienna sytuacja polityczna skupione w tak krótkim czasie nie miały żadnego odpowiednika w epoce średniowiecza i nowożytności.
W sierpniu 2019 roku minęło 175 lat od momentu zapoczątkowania historii późniejszej Stoczni Gdańskiej im. Lenina. Warto poznać korzenie miejsca, którego losy z czasem tak bardzo splotły się z historią Polski, Europy i świata.
Westerplatte to nazwa znana każdemu Polakowi. Symboliczne miejsce wybuchu II wojny światowej, znane z nieugiętej obrony Wojskowej Składnicy Tranzytowej przez nieliczną załogę w obliczu
Wydarzenia Grudnia 1970 w Gdańsku 1970, 14 grudnia – rozpoczęcie strajku w Stoczni Gdańskiej im. Lenina w związku z tzw. „regulacją cen”. 1970, 14 i
Wiek XIX i okres I wojny światowej 1844 – władze Królestwa Prus zakładają w Gdańsku nad Martwą Wisłą bazę dla okrętów Pruskiej Marynarki Wojennej. 1851
Morska Fundacja Historyczna 2018 - 2020